Yoga houdingen | Happy with Yoga

Gemiddelde leestijd: 21 minuten
yoga houdingen

Tegenwoordig staan zo’n half miljoen Nederlanders op een yogamatje in verschillende yoga houdingen. Omdat yoga je soepeler, sterker en rustgevender maakt, is het de laatste tijd steeds populairder geworden.

Daarnaast toont ook de wetenschap steeds meer interesse in yoga. Maar wat is yoga en wat doet het allemaal precies met je lichaam? En wat voor yoga houdingen zijn er allemaal? In dit artikel proberen we jou zoveel mogelijk uit te leggen.

Inhoudsopgave

Wat is Yoga?

Als je wilt beginnen met yoga is het handig dat je weet wat yoga nu echt is. Laten we allereerst zeggen dat het best lastig is om uit te leggen wat yoga nou precies is.

Een algemene definitie van yoga is:

Yoga is een helend systeem, dat gericht is op het ontwikkelen van zowel mentale als fysieke balans, kracht en bewustzijn

Het doel van yoga is dus het in balans brengen van je lichaam en geest. Om dit doel te bereiken, voer je tijdens yogasessies oefeningen uit. Deze oefeningen geven je kracht en energie.

Omdat je door de oefeningen kracht en energie krijgt, voel je je daarna ontspannen. Je bent minder gestrest en zit lekkerder in je vel.

Eigenlijk zijn alle vormen van yoga gebaseerd op ademhalings- en meditatieoefeningen uit het oude India.

Yoga is al eeuwenoud, maar wordt de laatste jaren steeds populairder. Wij drukke bijtjes krijgen het drukker en drukker door ons werk, onze kinderen, sociale bezigheden en hobby’s. Hierdoor vergeten we vaak even stil te staan bij onszelf. Daarom past het perfect in deze tijd.

Yoga is geschikt voor iedereen. Je hoeft er overigens totaal niet lenig voor te zijn. Yoga is ook niet gericht op prestaties.

Het leert jou om te registreren en observeren zonder oordeel of vooroordeel. Het leert je bewustwording door observatie.

Door het gebruik van diverse oefeningen en technieken leer je, op een toegankelijke manier, om te gaan met diverse tegenstellingen die je in het dagelijks leven tegenkomt. Het kan zijn dat je er rustiger van word, soepeler, sterker, het krijgen van meer energie, er beter van slapen of dat je fysieke en/of mentale balans verbetert.

Ook klachten zoals vermoeidheid of stress zul je veel sneller herkennen omdat je beter naar je lichaam en geest leert luisteren.

Yoga is niet alleen bezig zijn met verschillende houdingen

Je aandacht tijdens een yogasessie is volledig gericht op oefeningen waardoor je echt bent gefocust op het hier en nu. Je voelt je lichaam echt met aandacht dankzij de Asana’s. Hierdoor wordt je bewustzijn vergroot.

Yoga bestaat ook voor een groot deel uit mindfulness. Het zorgt er voor dat je bewuster wordt van je lichaam en geest.

Yoga en mindfulness worden vaak aan elkaar gekoppeld. Het zijn twee losstaande principes met een andere focus maar kunnen zeer zeker gemeenschappelijke kenmerken hebben.

Het doel van mindfulness is meer controle krijgen over je gedachten. Het is gericht op het trainen van het individu. Dit is uiterst nuttig tegen stress en het krijgen van meer rust.

Mindfulness houdt zich niet bezig met de Asana’s zoals bij yoga, de focus ligt alleen op het ontwikkelen van de geest.

Enkele voordelen van Mindful Yoga:

  • Het voorkomen van stress
  • Je bewust worden van het nu-moment en daarvan kunnen genieten
  • Je gedachten op een rijtje zetten
  • Tegelijkertijd werken aan je body en mind

Welk doel wil jij bereiken met yoga?

Wil je leniger worden? Of werken aan meer rust in je hoofd? Zelfs op spiritueel gebied kun je jezelf ontwikkelen. Ook kun je yoga gebruiken om je spieren te versterken en daarmee sterker te worden.

Het is algemeen bekend dat yoga kan helpen bij het verlichten van lichamelijke klachten. Steeds meer artsen verwijzen mensen met fysieke klachten door naar een yogales.

yoga houdingen

Heb jij bijvoorbeeld last van:

  • Pijn in de onderrug?
  • Te slappe spieren?
  • Weinig balans en evenwicht?
  • Slechte conditie van je spieren?
  • Overgewicht?
  • Blessures?
  • Te hoge bloeddruk?
  • Spanningen in het lichaam, bijvoorbeeld in de nek door stress?
  • Een korte ademhaling?
  • Te weinig energie?

Dan kan yoga jou zeker helpen bij deze lichamelijke klachten!

Maar ook geestelijk kan yoga je algemene ‘mentale-staat’ naar een hoger niveau brengen.

Door yoga voel je je blijer, gelukkiger en sterker.

Yoga kan helpen als je last hebt van:

  • Een negatieve kijk op het leven?
  • Sta jij niet sterk genoeg in je schoenen?
  • Kun jij slecht tegen stress?
  • Slaap je slecht?
  • Wil je meer rust in jezelf vinden?
  • Wil je minder zorgen maken?
  • Wil je minder prikkelbaar en emotioneel overgevoelig zijn?

Met yoga kun je deze doelen op geestelijk gebied bereiken. Uiteraard zijn dit de meest herkenbare dingen voor veel mensen, maar natuurlijk zijn er nog vele andere dingen te bedenken!

Het algemene doel van yoga is om balans te vinden tussen het lichamelijke en het geestelijke.

Asana’s

De houdingen bij yoga worden Asana’s genoemd. Asana’s zijn fysieke houdingen die het lichaam ten goede komen. Deze yoga houdingen zijn erop gericht om je organen een boost te geven en ze beter te laten functioneren. De yoga houdingen zorgen ervoor dat je lichaam beter wordt doorbloed en dat je lichaam tot ontspanning komt. De yoga houdingen hebben invloed op het energiesysteem en het zenuwstelsel.

De yoga houdingen worden toegepast om meer ruimte te krijgen in je lichaam voor ademhaling en de daar bijhorende energie die door je lichaam stroomt. Deze oefeningen zorgen dat jij in een bepaalde staat van denken komt die nodig is voor bijvoorbeeld meditatie.

Hierdoor heeft je lichaam de mogelijkheid om te ontspannen en te herstellen. Het gevolg hiervan is dat je je snel veel fitter, mentaal sterker en meer ontspannen voelt.

Asana’s zijn er in verschillende houdingen, zoals:

  • Liggende houdingen
  • Zittende houdingen
  • Staande houdingen
  • Omgekeerde, of ondersteboven houdingen

Hieronder een paar voorbeeld houdingen!

Yoga Berghouding (Tadasana)

De basishouding voor alle staande asana’s is de Berghouding. Deze houding versterkt je benen, buik- en bilspieren en maakt de rug recht. Tevens helpt deze houding om je bewust te worden van je eigen lichaam. De energie begint te stromen omdat je hele lichaam in deze houding actief is. Hierdoor verbetert de bloedcirculatie en verdiept de ademhaling.

Yoga Neerwaartse Hond houding (Adho Mukha Svanasana)

De meest bekende asana aller tijden is de Neerwaartse Hond houding. Deze houding voorziet de hersenen van vers, zuurstofrijk bloed. Daarnaast werkt deze oefening ook om de wervelkolom te decomprimeren. Doe deze oefeningen slechts enkele minuten per dag. Hierdoor kan het lichaam en de geest tot rust komen.

Yoga Boom Pose houding (Vrksasana)

Nog een knaller van een houding, de Boom Pose. Deze houding beschikt over een reeks geweldige gezondheidsvoordelen. De houding verbetert bijvoorbeeld de uitlijning van je wervelkolom, je evenwicht en je gewichtsverdeling.

Yoga Kind Pose houding (Balasana)

De Kind Pose houding, ook wel rustpose genoemd, is zeer geschikt voor het verlagen van angst en je stressniveau. Deze houding is zeer geliefd om zijn herstellende en kalmerende effecten. Vaak wordt deze gebruikt om even lekker te ontspannen na een hectische dag.

Yoga Cobra houding (Bhujangasana)

De Cobra houding verminderd stress- en vermoeidheidsklachten. Bij deze houding maak je een achterover buiging die zorgt voor een diepe massage van de buikorganen en (bij)nieren. Tegelijkertijd traint en verlengt de rug, terwijl de longen, borst en schouders worden geopend. De Cobra houding is ook zeer effectief bij menstruatiekrampen.

Beginnen met Yoga

Maar waar begin je als je wilt starten met Yoga? Natuurlijk zijn bovenstaande Youtube filmpjes ideaal om een paar oefeningen te proberen, maar echt starten met Yoga vereist wat meer kennis.

Er zijn zoveel soorten Yoga, zoveel studio’s en zoveel docenten. De vele mogelijkheden hiervan zijn soms zo overweldigend dat het je ervan weerhoudt om te starten met Yoga.

De eerste tip voor beginners is om je eigen yogamat aan te schaffen. Omdat je je eigen yogamat hebt gekocht, is dit een goede motivatie om niet direct na één of twee lessen al te stoppen.

Veel yoga houdingen laten je met je neus op je yogamat liggen. Dit wil je dus het liefst niet doen op een yogamat die anderen ook gebruiken!

yoga houdingen

Denk ook niet dat je ontzettend lenig moet zijn om de verschillende yoga houdingen uit te oefenen. Voor de meeste mensen is dit een ‘reden’ om toch niet te beginnen met yogalessen. Ze zijn te streng voor zichzelf!

Iedereen begint ergens en hoe snel je gaat en wat je kunt licht volledig aan je eigen lichaam. Je wordt vanzelf sterker en flexibeler tijdens je yogareis.

Vergelijk je daarom ook zeker niet met anderen! Je weet nooit hoelang zij al yogalessen volgen. Daarbij is elk lichaam uniek!

Begin ook met één vaste yogales. Online yogalessen zijn hiervoor perfect. Niemand die op je let en je kunt volledig je eigen gang gaan, waar je maar wilt én wanneer je maar wilt!

Happy With Yoga | Yoga Stap voor Stap

Een erg goed startpunt om te beginnen met yoga is het volgen van de online cursus Yoga Stap voor Stap van Happy with Yoga. Deze stap voor stap cursus kost:

Yoga Stap voor Stap

57,-

Beginnende Yogi’s leren in deze stap voor stap cursus alle basishoudingen van de yoga aan en kunnen op deze manier lekker thuis, wanneer zij het willen en op hun eigen tempo aan de slag met yoga.

yoga houdingen

Maar wie zitten er achter Happy With Yoga?

De auteurs en oprichters van Happy With Yoga zijn Rolf van Baalen en Melanie Poldervaart. Nadat zij jaren geleden in New York per ongeluk met yoga in contact waren gekomen, zijn ze inmiddels zelf yogadocenten en hebben ze al diverse internationale diploma’s over yoga behaald!

Rolf van Baalen
Melanie Poldervaart

Omdat zij vonden dat er geen goede online programma’s bestonden om stap voor stap te beginnen met yoga, hebben ze hun eigen cursus ontwikkeld, en met succes!

Inmiddels hebben Rolf en Melanie hun eigen yoga imperium. Via de website www.happywithyoga.com kun je van alles te weten komen over yoga via hun blog!

De voordelen van de online cursus Yoga Stap voor Stap:

  • Je kunt vanuit huis de online cursus volgen
  • Waar en wanneer je maar wilt, op elk gewenst mobiel apparaat
  • Alle houdingen en informatie zijn te volgen via online video's en online documentatie
  • Talloze informatie op de website www.happywithyoga.com
  • Stel je vragen (indien nodig) in een besloten community
  • Niet goed geld terug garantie van 30 dagen!

Neem ook even een kijkje op de Facebook pagina van Happy With Yoga! Deze Facebook pagina heeft inmiddels al zo’n 17 000 volgers!

yoga houdingen

Niet goed geld terug garantie

Deze online cursus heeft een 30 dagen niet goed geld terug garantie. Ben je niet tevreden? Of is het uiteindelijk toch niks voor jouw? Stuur dan een mailtje binnen 30 dagen na aanschaf van de cursus naar info@happywithyoga.com en krijg je volledige aankoop bedrag terug!

Interesse in dit product? Koop het via KnalReviews.nl en start met de ontwikkeling van je mentale en fysieke balans!

yoga houdingen

Yoga Stap voor Stap

Koop via KnalReviews.nl en ontvang GRATIS het eBook de 25 allerbelangrijkste houdingen!

Direct beginnen met yoga? Klik dan HIER voor de online cursus Yoga Stap voor Stap van Happy With Yoga!

Ervaring met dit product of een vraag? Laat even een reactie achter!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.