Stress verminderen op het werk | Nooit Meer Zorgen Of Stress

Gemiddelde leestijd: 17 minuten
stress verminderen op het werk

Heb jij:

  • Regelmatig hoofdpijn?
  • Rug- of nekpijn?
  • Ben je lichamelijk en geestelijk moe?
  • Slaap je slecht?
  • Ga je vaak met tegenzin naar je werk?

Dan heb je waarschijnlijk te maken met werkstress. Er zijn een hoop verschillende oorzaken voor het ervaren van werkstress. Deze oorzaken kunnen zowel in de werk- als de privésfeer liggen. Maar hoe kun je de stress verminderen op het werk? In dit artikel helpen we jou op weg!

Inhoudsopgave

Stress

Maar wat is stress eigenlijk?

Stress betekent eigenlijk niets anders dan spanning of druk. Oorspronkelijk komt de term stress uit de bouw. In de bouw is stress namelijk een kracht die wordt uitgeoefend op een voorwerp. De mate van schadelijkheid is afhankelijk van hoeveel belasting iets (of iemand) aan kan. Zelfs metaal krijgt haarscheurtjes als het te zwaar belast wordt. Dit geldt dus ook voor mensen.

Stress is normaal en bovendien voor iedereen nodig om optimaal te kunnen presteren. Bij een lichte stress veroorzakende situatie ontstaat er een reactie in het lichaam waaruit cortisol (het stresshormoon) wordt aangemaakt in de bijnieren. Deze reactie zorgt ervoor dat je alert bent en dus goed kunt reageren. Het is een gezonde reactie van het lichaam. De spanning maakt het lichaam ook klaar voor actie en dat is weer nodig om te kunnen reageren op bedreigende situaties. Dit niveau van stress is normaal en dus niets om je zorgen over te maken.

Te veel stress

Zoals hierboven al genoemd zijn er dus verschillende factoren die werkstress kunnen veroorzaken. Past het werk bij jou? Hoe is jouw privésituatie? Ervaar je thuis ook stress? Waar voor persoon ben jij zelf eigenlijk? Maak je je snel druk? Of zit je snel aan je grenzen?

Stress komt het vaakst voor onder werknemers met de leeftijd van 35 tot 44 jaar. Ook is bewezen dat vrouwen langer ziek blijven door stress dan mannen.

Sommige mensen zijn gevoeliger voor het ervaren van stress dan anderen. Er zijn eigenschappen die men kwetsbaarder maakt. Deze eigenschappen worden deels bepaald door karakter en het temperament, maar een andere grote rol spelen de ervaring en vaardigheden van iemand. De volgende eigenschappen maken kwetsbaar:

  • Perfectionisme
  • Jezelf veel eisen stellen
  • Het hebben van een groot verantwoordelijkheidsgevoel
  • Het hebben van een grote betrokkenheid bij het gezin of werk
  • Elke keer proberen te streven naar waardering van anderen
  • Moeilijk ‘nee’ kunnen zeggen, grenzen kunnen aangeven of voor zichzelf opkomen
  • Het moeilijk vinden om steun te kunnen vragen
  • Het slecht kunnen uiten van gevoelens
  • Het gevoel hebben dat je weinig invloed kunt uitoefenen op de omgeving en het eigen leven
  • Pessimisme en een weinig positieve kijk hebben op eigen prestaties

Word de draaglast groter dan de draagkracht? Dan ontstaan de problemen. Het hormoon cortisol breekt in dit geval niet af en blijft te lang aanhouden. Hierdoor ben je voortdurend gespannen. Dit kan na verloop van tijd chronische stress veroorzaken en zorgen dat je overspannen raakt of in het ergste geval een burn-out krijgt.

Het gevolg hiervan kan zich uiten in zowel psychische als lichamelijke klachten. Op de lange termijn kan de werkstress zelfs serieuze gevolgen hebben voor het functioneren en de gezondheid. Deze psychische of lichamelijke klachten kunnen bestaan uit geheugenproblemen, hoofdpijn en het gevoel van uitputting.

Zie de werkstress daarom als een belangrijk signaal. Probeer na te gaan wat er precies aan de hand is.

De signalen van werkstress

stress verminderen op het werk

Het is normaal dat iemand het misschien een beetje warm krijgt en wat begint te zweten bij het verrichten van werkzaamheden in een korte tijd. Als het stressmoment voorbij is, zwakken deze symptomen af. Hierna heeft het lichaam weer genoeg tijd om te herstellen.

Bij werkstress heeft het lichaam dus onvoldoende tijd om zich te herstellen. Symptomen die kunnen wijzen op werkstress zijn bijvoorbeeld dat je onrustig wordt of je moe voelt. Er komt dan ook minder uit je handen. Ook kun je snel geïrriteerd raken of zelf agressief.

Andere symptomen zijn bijvoorbeeld het cynisch zijn over het bedrijf, sneller geïrriteerd reageren naar je collega’s en ontevreden zijn. Het symptoom dat het meeste voorkomt is het ziek melden. Even een dag niet naar het werk moeten om wat bij te kunnen tanken. 

Ook fysieke klachten kunnen een rol spelen. Denk daarbij aan hoofdpijn of maag- en darmklachten. Ook slecht slapen en rug- of nekpijn horen bij deze fysieke klachten.

Signalen die kunnen wijzen op stress kunnen geclusterd worden. Deze zijn als volgt:

Denken

  • Besluiteloos of piekeren
  • Concentratieproblemen
  • Verstrooid of vergeetachtig
  • Ongeïnteresseerd
  • Van de hak op de tak – niets afmaken
  • Afwezig – prioriteiten verwarren

Gedrag

  • Snel geïrriteerd – agressief
  • Meer roken – drinken
  • Meer medicijngebruik
  • Snel huilen
  • Irriteren aan anderen
  • Slecht presteren

Fysiek

  • Hebben van hoofdpijn of nek- rugpijn
  • Zweten
  • Slecht slapen
  • Maag- of darmklachten
  • Onrust
  • Moe
  • Aankomen – afvallen
  • Hartkloppingen
  • Duizeligheid

Emotie

  • Ontevreden
  • Prikkelbaar
  • Onzeker
  • Ongemotiveerd
  • Agressief
  • Desinteresse
  • Lusteloos
  • Wisselende stemmingen
  • Opgejaagd
  • Schuldgevoel

14 tips om stress op het werk te verminderen

Waarschijnlijk is het de werkstress die je uitput. Zorg er daarom voor dat je de symptomen van werkstress op tijd herkent en probeer jezelf te beschermen door de stress op het werk te verminderen.

De stress op het werk kun je proberen te verminderen door:

  1. Het vermijden van prikkels en inzicht krijgen in je stressfactoren. Is het je baas? Of is het een taak in je functie? Probeer inzicht te krijgen door middel van een lijstje met factoren te maken waar jij stress van krijgt.
  2. Ervoor te zorgen dat je voldoende slaapt. Door te weinig slapen kun je wat labieler raken. Hierdoor kan je gebeurtenissen of zaken zwaarder en groter maken dan dat ze werkelijk zijn.
  3. Niet gaan sporten. Bij sporten spreek je je stresssysteem aan. Tijdens een burn-out is dit systeem ontregelt. Probeer wel voldoende te bewegen. Zit je hele dagen achter een bureau? Dan spannen je spieren zich aan door de werkstress. Haal even koffie voor collega’s, of gebruik de trap in plaats van de lift.
  4. Probeer je ritme te behouden. Ben je normaal om 7:00u wakker? Slaap dan niet tot 10:00u.
  5. Doe één ding tegelijk, vermijd multitasken. Probeer daarna uit te rusten voordat je aan iets anders begint. Multitasken gaat ten koste van je efficiëntie.
  6. Het stellen van grenzen. Probeer eens ‘nee’ te zeggen. Voor veel mensen is dit moelijker dan dat ze denken. Geef jezelf de tijd om na te denken, zeg desnoods dat je later op de vraag zult terugkomen.
  7. Ben je een perfectionist en wordt je onrustig als er iets niet gaat zoals je had gepland? Dan stel je te hoge eisen aan jezelf. Daardoor ben je veel gevoeliger voor werkstress. Het is nu eenmaal de werkelijkheid dat niet alles perfect moet, vaak is goed al goed genoeg.
  8. Vraag een collega om hulp. Is een collega ergens beter in? Geef hem of haar dan die verantwoordelijkheid. Samenwerkingen worden over het algemeen positief gewaardeerd.
  9. Ga er ook af en toe eens even lekker tussenuit. Zoek afleiding. De wereld draait echt wel door terwijl jij even een lang weekend weg bent. Dit geeft ook vaak even een lekker vakantiegevoel!
  10. Probeer ook om niet teveel koffie te drinken. Door koffie kun je prikkelbaarder en nerveuzer worden. Dit vergroot je gevoeligheid voor stress. Drink in plaats van koffie eens water, of thee. Probeer je koffiegebruik te verminderen tot maximaal twee koppen per dag.
  11. Goeie muziek. Goeie muziek doet wonderen. Hierdoor kun je je eens lekker ontspannen, desnoods met je ogen dicht.
  12. Houd werk en privé gescheiden. Als dit door elkaar loopt kan dit stress opleveren. Probeer thuis daarom ook niet je werkmail te lezen. Werk je tijdens de coronacrisis thuis? Stel dan duidelijke werktijden. Werk bijvoorbeeld van 8:00u tot 17:00u. Probeer je daarna lekker te ontspannen.
  13. Blijft je werk ondanks deze tips toch een bron van stress? Ga dan een gesprek aan met je leidinggevende. Helpt dat niet? Dan ben je misschien toe aan een andere baan. Wil je geen andere baan? Dan volgt verder in dit artikel een ander advies dat zeker helpt!
  14. Werken bovenstaande tips niet? Koop dan de online cursus Nooit Meer Zorgen of Stress. Deze online cursus helpt jouw bij het terugkrijgen van je innerlijke rust, om positiever te denken, je minder zorgen te maken en bij het krijgen van meer vertrouwen. Lees snel verder!

Online cursus Nooit Meer Zorgen Of Stress

Het maken van zorgen is een gewoonte geworden. Als kinderen waren we zo zorgeloos en als volwassenen zo gespannen. Maar waarom? We zitten te veel in ons hoofd en zo creëer je onbewust spanning. Na verloop van tijd denken we dat dit normaal is geworden.

stress verminderen op het werk

Maar niets is minder waar. We hoeven echt niet alles te controleren en steeds maar doem te denken. Het is niet nodig om elke keer perfectie na te streven. En het maakt niet uit wat iedereen over je denkt!

We kunnen leren om in elke situatie het beste te zien omdat we een enorme invloed hebben op onze eigen ontspanning. Je kunt ook leren om bewust je spanning los te laten en zo voor een positieve kijk op het leven te kiezen.

Dit leer je met behulp van bepaalde technieken. Deze technieken helpen jouw om piekeren om te zetten in positieve energie. Ook helpen deze technieken om je stress te verminderen op het werk en te transformeren naar een blijvende ontspanning. Laat je werk weer leuk worden!

Frank de Moei

Al meer dan 15.000 cursisten hebben de online trainingen gevolgd van Frank de Moei. Frank is ook het meesterbrein achter de succesvolle online cursussen Blijvend Zelfvertrouwen, Vind Je Ideale Baan en de website Newstart.nl.

nooit meer zorgen of stress

Frank is ook de man achter het succesvolle bedrijf Capedium Coaching. Via Capedium Coaching helpt Frank iedereen die meer geluk en succes in het leven wilt hebben. Zo is hij bekend van onder andere het AD, De Telegraaf, RTL nieuws, FLAIR, libelle, COSMOPOLITAN, NU.nl en nog veel meer.

Frank is als life-coach een expert in het begeleiden van mensen die positieve veranderingen in hun leven willen creëren, snel én blijvend.

Coaching, training, psychologie en persoonlijke ontwikkeling zijn Frank zijn passies en helpt daarom graag andere mensen met hun persoonlijke groei.

Wil je meer informatie over Frank de Moei? Klik dan even HIER!

Wat krijg je met de online cursus Nooit Meer Zorgen Of Stress

De online cursus Nooit meer zorgen of stress bestaat uit 19 e-mails die je in 9 weken tijd krijgt. Deze 19 e-mails helpen jouw om je stress te verminderen op het werk en om je innerlijke rust terug te vinden.

Zo leer je kennismaken met jezelf, krijg je oplossingen om je negatieve gevoelens een positieve wending te geven en leren jouw om in een stressvolle situatie te ontspannen.

Tevens ontvang je bij aanschaf van de online cursus Nooit meer zorgen of stress nu tijdelijk 2 gratis bonussen via KnalReviews.nl. Deze 2 gratis bonussen kun je claimen via onderstaande knop!

Gratis bonus #1 Inzicht in je eigen kracht
Waarde: €25,-
Gratis bonus #2 Eén e-mail coaching sessie
Waarde: €25,-

De online cursus Nooit meer zorgen of stress kost jouw €59,- via KnalReviews.nl. Normaal is deze online cursus €199,-!

stress verminderen op het werk

Niet goed geld terug garantie

Tevens krijg je bij aanschaf een 15 dagen niet goed geld terug garantie. Ben je toch niet helemaal tevreden of geloof je er niet in? Geen probleem! Stuur binnen 15 dagen na aanschaf van de online cursus Nooit meer zorgen of stress even een email naar frank@newstart.nl en ontvang binnen enkele dagen je geld terug!

De online cursus Nooit Meer Zorgen Of Stress

Vind nu je innerlijke rust terug en geniet weer van je baan! Zet stressvolle situaties op in positieve ervaringen!

Klik hier en ga direct naar de geheime kortingspagina en claim je gratis bonussen!

Ervaring met dit product of een vraag? Laat even een reactie achter!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.